Ce se întâmplă cu dosarele penale pe durata stării de urgență?

Parlamentul a aprobat joi, 16.04.2020, în şedinţă online, prelungirea cu o lună a stării de urgență pe teritoriul României.

Potrivit Decretului de prelungire a stării de urgență, activitatea de urmărire penală se va desfășura numai cu privire la:

  • cauzele în care s-au dispus ori se propune luarea măsurilor preventive ori a celor de protecție a victimelor și martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele cu persoane vătămate minori;
  • actele de urmărire penală, măsurile procesuale și procedeele probatorii a căror amânare ar pune în pericol obținerea probelor sau prinderea suspectului sau a inculpatului, cele privind audierea anticipată, precum și luarea măsurilor asigurătorii;
  • cauzele în care urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel național, cauzele având ca obiect infracțiuni contra vieții și alte cauze urgente apreciate ca atare de către procuror, judecator sau instanta de judecata;
  • cauzele în care urmărirea penală a fost finalizată înaintea instituirii stării de urgență, verificarea soluțiilor de către procurorul ierarhic superior și soluționarea plângerilor împotriva măsurilor și actelor de urmărire penală.

Decretul prevede și faptul că organul de urmărire penala are obligația să încunoștințeze părțile, subiecții procesuali principali și avocații acestora, cu privire la desfășurarea urmăririi penale în cauzele considerate urgente.

În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență, instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și efectuarea actelor de procedură.

În decizie se mai menționează că acordul de comunicare în cauzele penale a actelor procedurale prin poștă electronică se prezumă, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de urgență, telefonic indicarea adreselor de poștă electronică pentru comunicarea respectivelor acte.

De asemenea, termenele de comunicare a actelor de procedură, de depunere și soluționare a plângerilor, altele decât cele permise, se întrerup, urmând ca din data încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată. Totodată, termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele penale, cu excepția celor judecate conform decretului, se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată.

În perioada stării de urgență, ascultarea persoanelor private de libertate se face prin videoconferință la locul de deținere sau în spații corespunzătoare din punct de vedere sanitar, fără a fi necesar acordul persoanei private de libertate.

Potrivit decretului, se suspendă de plin drept organizarea licitațiilor publice în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile indisponibilizate în procesele penale, cu excepția licitațiilor publice desfășurate prin mijloace electronice.

Dacă pe durata stării de urgență, bunurile în privința cărora au fost instituite măsuri asiguratorii sunt necesare prevenirii și combaterii răspândirii infecțiilor cu COVID-19, acestea pot fi rechiziționate, în condițiile Legii nr. 132/1997 privind rechizițiile de bunuri și prestările de servicii în interes public.

Decretul de prelungire prevede, de asemenea, că în cauzele în care nu se efectuează acte de urmărire penală sau procesul penal este suspendat, prescripția răspunderii penale se suspendă. Suspendarea operează de drept, fără a fi necesară emiterea unei ordonanțe sau a unei încheieri în acest scop.

De asemenea, cauzele în materia liberării condiționate și cauzele având ca obiect schimbări privind măsura educativă a internării într-un centru educativ sau într-un centru de detenție se soluționează de urgență și cu precădere, termenele de judecată fiind, de regulă, de 7 zile.

O altă prevedere, stipulată în cuprinsul decretului, face referire la faptul că inculpatul față de care s-a dispus măsura preventivă a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauțiune, nu mai are obligația să se prezinte la sediul unității de poliție desemnat cu supravegherea sa de către organul judiciar care a dispus măsura. 

Astfel, pentru supravegherea inculpatului, organul de poliție menționat anterior, se va deplasa, conform programului de supraveghere sau ori de câte ori se apreciază a fi necesar, la domiciliul inculpatului.

Decretul de prelungire a stării de urgență pe teritoriul României semnat și aprobat urmează să fie publicat în Monitorul Oficial.

Av. Petcu Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *